TS No Limit - muzikalita

Základy muzikality pro tanečníky street dance

Autor: Bc. Jiří Studnička | 3.8.2019

Tanec můžeme nejjednodušeji popsat jako spojení pohybu s hudbou. Aby toto spojení bylo co nejplynulejší a bezproblémové, měla by každá tanečnice i tanečník správně vnímat hudbu na kterou tančí. Tomu, jak tanečníci hudbu poslouchají, interpretují a jak na ní tančí, se nazývá muzikalita.

Muzikalita je u každého člověka jiná a proto je i každý taneční projev jiný. Poslech nějaké písničky také vyvolává u různých lidí různé emotivní reakce. Nejlépe je vidět rozdílný přístup k muzikalitě na následujících videích. Všimněte si, že ačkoliv se jedná o stejnou písničku, každý choreograf zvolil jiné pojetí svého tance, klade důraz na různé zvuky a používá odlišný styl tance.

Základní struktura písničky

Ačkoliv každý člověk vnímá hudbu odlišným způsobem, některé základní elementy zůstávají pro všechny stejné. Tím nejzákladnějším je počítání písničky v tempu osmi dob.

Těchto osm dob (nebo úderů) se neustále opakuje. Tempo, tedy časová mezera mezi jednotlivými dobami, zůstává většinou po celou dobu písničky stejné. V každé písničce se tedy neustále počítá od jedné do osmi ve stejném tempu, tedy takto: “Raz, dva, tři, čtyři, pět, šest, sedm, osm.”

Existuje i takzvaná mezidoba. Jedná se o přidanou dobu, která je přesně v polovině mezi dvěma dobami. Tato mezidoba se nečísluje. Používá se pro ni jednoduše spojka “a”. Počítání s mezidobami vypadá takto: “Raz a dva a tři a čtyři a pět a šest a sedm a osm.”

Zjistit, kde v písničce začíná osmička, je pro někoho snadné a pro někoho těžší. Nicméně v průběhu písničky se mění použítí a intenzita různých nástrojů. Díky tomu se lze postupem času naučit cítit hudbu tak, že pro vás nebude problém najít začátek každé osmičky, ať už slyšíte hudbu od začátku nebo nikoliv.

Co vlastně v písničce můžeme slyšet?

Zkuste se zaposlouchat do nějaké písničky a hledejte jak jednotlivé komponenty zní a jak se navzájem ovlivňují a doplňují. Hledejte jednotící prvky i zvláštnosti. Uvádíme zde nejčastější prvky, které písničky obsahují.

Zpěv

Text

Slova, která zpěvák zpívá. Ačkoliv lze zpěv nejjednodušeji rozeznat, obtížněji se na něj tančí, protože zpěváci často nezpívají přesně do osmiček.

Basa

Basa

Nejníže položená melodická linka, kterou nejčastěji vytváří kytara nebo bicí. Můžeme si to představit jako hluboké a dlouhé “boom”.

Bicí

Snare buben

Ostrý, vysoký zvuk, který se dá přirovnat ke zvuku štípnutí gumičkou na zápěstí: “Ka”

Činely

Hi-hat (nebo také hajtka)

Zvuk činelů. Lze popsat takto: “Tss, tss”.

Syntetizátor

Syntetizátor

Elektrické signály převedené na zvuk prostřednictvím zesilovačů a reproduktorů. Vzhledem k množství možných variant, nelze jednoduše tento zvuk popsat.

Klávesy

Piano / klávesy

Zvýrazňuje nebo přímo udává melodii písně.

Strunné

Strunné nástroje

Kytarové nástroje v některých písničkách pomáhají vytvářet melodii a podporují více akustický dojem skladby.

Jak muzikalitu využít jako tanečník?

Každá písnička používá jiné tempo i nástroje a je zpívána jinak emotivně. Tomu by měl odpovídat i taneční projev. Snažte se tedy vždy zaposlouchat do každé písničky na kterou tančíte a zamyslete se nad tím, jaký pohyb se hodí k jakému zvuku.

Pokud tedy chcete tančit na ostřejší písničku tvořenou např. výraznými zvuky snare bubnů a basy, pravděpodobně budete chtít použít i ostřejší zasekávané pohyby. Jestliže máte naopak melodičtější skladbu s výraznou akustickou kytarou, pohyb vašeho tance bude zřejmě spíše plynulý a vzájemně navazující.

Kam dál?

Přečtěte si další článek na našem blogu nebo se podívejte na nabídku našich tanečních kurzů.

Nejnovější články na blogu:

TanceSraz 2024

autoři: Adéla Bartošová, Mirďa Vavroch - říjen 2024 Dne 14. září 2024 trenéři NL Aďa Bartošová,...

Jak si stanovit cíle

Autor: Michael Studnička | 5.6.2022Většina sportovců dělá svůj sport, protože ho mají rádi, baví...

Trénink a píle

Autor: Michael Studnička | 23.5.2021Tanec je jedním ze sportů, které mají stejně blízko ke...

Více o tanečním studiu:

Sledujte nás na sociálních sítích: